Tascam US-322 – test dwukanałowego interfejsu audio pod USB 2.0 z procesorem DSP

Tascam US-322

Z dużym zainteresowaniem podszedłem do testowania mniejszego z nowych interfejsów Tascama. US-322 jest bowiem mniejszym bratem US-366. Po wyjęciu z pudełka naszym oczom ukazuje sie stylowy, wykończony w ładnym, błyszczącym aluminium, biurkowy interfejs o dość wygodnych wymiarach. Duże pokrętło LINE OUT w centralnej części przypomina potencjometry znane ze starych domowych wzmacniaczy marki Unitra… te wspomnienia😉 Po wzięciu interfejsu do ręki okazuje się jednak, że jest on niebywale lekki, ba… nawet zabawkowo lekki, co moim zdaniem nie przystoi sprzętom tej klasy. Z drugiej strony jest to jednak zdecydowany plus w razie transportu, a US-322 jako przenośny dwukanałowy interfejs do rejestrowania obrazu stereo XY lub AB z mikrofonów pojemnościowych, czy jako interfejs do pomiarów dźwiękowych nada się bardzo dobrze.

Tascam US-322

Głębia bitowa i częstotliwość próbkowania

Tascam US-322 pracuje w 16 lub 24 bitach. W obecnej chwili jest to standard, który musi być spełniony i tutaj nie ma odstępstw. Maksymalna częstotliwość próbkowania to 96 kHz, jednak nie oszukujmy się – większość z nas pracować będzie w 44,1 lub 48 kHz w wypadku projektów filmowych. Zbytek łaski albo chęć dorównania innym producentom, którzy oferują coraz lepsze parametry. Interfejs może zarejestrować 2 kanały jednocześnie.

Tascam US-322 Tascam US-322

Wejścia/Wyjścia

Wejścia jakie oferuje to mikrofonowe XLR oraz liniowe TRS („duży jack”) na każdym z kanałów. 2 kanały wyjściowe są zrealizowane przez wyjścia TRS lub RCA („cinch”) do wyboru. Na przednim panelu (bardzo wygodnie) mamy też wyjście słuchawkowe („duży jack”), które zapewni nam wydajność nawet na 2 pary słuchawek przy użyciu odpowiedniego rozgałęźnika. Należy wspomnieć także, że wejście TRS na kanale pierwszym służy także jako wejście instrumentalne (Hi-Z) i dobrze sobie radzi, nie przesterowując (jak to czynią niektóre, tanie interfejsy) na wejściu naszego sygnału.

Tascam US-322 Tascam US-322

Potencjometry, przełączniki, kontrolki

Główny, wspominany już potencjometr LINE OUT służy do kontroli głośności wyjść głośnikowych. Oprócz niego mamy jeszcze 4 potencjometry: INPUT1 – gain kanału pierwszego, INPUT2 – gain kanału drugiego, MON MIX – balans pomiędzy odsłuchem sygnału bezpośredniego i sygnału z komputera, PHONES – głośność wyjścia słuchawkowego. Więcej nie trzeba. Każdy kanał wejściowy ma 2 diody: SIG – informującą o obecności sygnału, która niestety zapala się dopiero przy stosunkowo dużych wartościach oraz OL – czyli overload informująca o przesterowaniu kanału. Na pokładzie jest jeszcze dioda sygnalizująca połączenie z komputerem poprzez USB oraz informująca o włączeniu napięcia Phantom 48V potrzebnego dla mikrofonów pojemnościowych. Zasilanie to włączane jest przełącznikiem z prawej strony panelu i dotyczy obydwu kanałów jednocześnie. Symetrycznie do przełącznika zasilania phantom, po lewej stronie panelu przełączamy wejście liniowe na pierwszym kanale w tryb wejścia instrumentalnego o wysokiej impedancji. To pozwala na zarejestrowanie gitary akustycznej bezpośrednio z przystawki lub innych źródeł o wysokiej impedancji wyjściowej. Niestety tylko pierwszy kanał ma taką opcję, więc nie nagramy 2 gitar jednocześnie. Ostatnim przyciskiem jest MIXER PANEL – przycisk wywołujący panel sterowania opcji interfejsu, miksera DSP i procesora efektów. Bardzo wygodna i przydatna opcja. W jednej chwili można dostać się do opcji i zmienić bufor lub częstotliwość próbkowania, albo dodać pogłos do odsłuchiwanego sygnału bezpośredniego.

Tascam US-322

Latencja

Jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju opóźnienia sygnału to trzeba przyznać, że Tascam US-322 radzi sobie w tym temacie wyśmienicie. Nie trzeba najnowszego procesora i 8 GB RAMu, żeby pociągnąć kilkudziesięciościeżkowy projekt z kilkoma wirtualnymi instrumentami. Procesor DSP spełnia tutaj swoją rolę bardzo dobrze i wspomaga wygodną pracę, bez odczuwalnych opóźnień. Nawet na niskich ustawieniach bufora, kilkunastoscieżkowe projekty nie zacinały się i wszystko pracowało jak należy.

Tascam US-322

Przedwzmacniacze mikrofonowe

Preampy w US-322 są bardzo przyzwoite. Z mikrofonami pojemnościowymi nie mają problemu, ale prawdziwym testem dla przedwzmacnaiczy zawsze są mikrofony dynamiczne. Shure BETA58A uzyskiwał optymalny poziom przy wysterowaniu preampu na „godzinę pierwszą”, natomiast poczciwy SM58 potrzebował wzmocnienia na „godzinę trzecią”. Bez rewelacji, ale wystarczająco. Przy tym, aż do najwyższych wzmocnień preampy charakteryzują się bardzo niewielkim poziomem szumu – ważna informacja dla osób posiadających ciche, mało czułe (często tanie) mikrofony. Szumiący mikrofon + szumiący preamp to problem praktycznie nie do przeskoczenia. Od Tascama dostajemy przyzwoite, niskoszumne preampy, które poradzą sobie z większością mikrofonów na rynku.

Tascam US-322

Procesor DSP

Wbudowany procesor DSP zapewnia nam możliwość krosowania sygnałów w wewnętrznym mikserze oraz odsłuch sygnalu bezpośredniego z działającymi w czasie rzeczywistym efektami. Pierwsza opcja czyli mikser DSP nie jest może najpotrzebniejszą rzeczą przy dwukanałowym interfejsie i nie stwarza mnóstwa nowych możliwości. Jednak procesor efektów daje nam dużą wygodę. Odsłuch naszego wokalu podczas nagrania z pogłosem to bardzo przyjemna sprawa – wiedzą o czym piszę wszyscy wokaliści, którzy do dobrego nagrania potrzebują przede wszystkim atmosfery, klimatu i polotu, a suchy, czysty wokal w odsłuchu nigdy temu nie sprzyja. W przypadku Tascama US-322 można skorzystać z pogłosu, którego mamy 5 typów: hall, room, live, studio i plate i decydujemy o wartościach pre delay i reverb time. Dodatkowo w tym samym czasie można użyć drugiego efektu, do wyboru jest: kompresor, bramka szumów, de-esser, exciter i EQ. Przydatna sprawa, dająca na prawdę dużą wygodę przy nagrywaniu.

Tascam US-322

Podsumowanie

Mały, lekki, poręczny, dwukanłowy, z niskoszumnymi i dość głośnymi preampami interfejs audio pod USB 2.0. Ma wbudowany procesor DSP i zapewnia 2 efekty na odsłuchu w czasie rzeczywistym. Świetne osiągi latencyjne pozwolą na bezproblemową pracę przy duzych projektach. To wszystko za ok. 700 zł? Trzeba przyznać, że Tascam w tym przedziale cenowym ma bardzo niewielką konkurencję, szczególnie biorąc pod uwagę interfejsy z DSP.

, , , , ,

  1. Tascam US-322 – szybki i wydajny 2-kanałowy interfejs audio USB do nagrywania gitary i wokalu | Portal Gitarowy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: